Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk


Tajuk    : Nenek dan Datuk
Penulis       : Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim
Tajuk Buku : Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi,Teori dan Aplikasi
Penerbit      : Penerbit UMT


Cerita ini  mengisahkan tentang Alim dan keluarganya pulang ke kampung di Kajang.  Alim tidak sabar mahu bermain dengan ayam dan itik. Setibanya di kampung, Alim terus keluar dari kereta untuk mencari ayam dan itik. Alim sedih kerana ayam dan itik telah tiada. Nenek menunjukkan ayam dan itik sudah dimasukkan dalam reban baharu buatan datuk. Alim gembira. Kemudian, Alim sedih kerana rumah telah berubah lalu nenek memujuknya. Kedengaran suara Alim ketawa bersama adik-beradiknya. Suasana di kampung mengeratkan hubungan Alim sekeluarga.




Multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial.

  • Rangkaian  Media Sosial: Menulis cerita sosial di dalam aplikasi Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, WeChat dan menyiarkannya kepada umum. 

  • Blog: Menulis tajuk yang mudah dicapai oleh pembaca untuk dilayari. Sertakan gambar-gambar yang berkaitan dan berinformasi untuk rujukan pembaca sekali gus menarik minat pembaca. 

  • Rangkaian iklan di televisyen dan internet: Merangkumi radio, televisyen, video dan di internet. Ianya merupakan media yang paling berengaruh dan mendapat liputan yang luas dalam kalangan masyarakat.  Terdapat kesan bunyi, gambar berwarna serta imej bergerak yang boleh menarik minat  penonton mahupun pendengar.

  • Billboard elektronik: Dipaparkan di tempat-tempat awam untuk memberi sesuatu mesej. Mendapat capaian yang luas kerana berada di tempat tumpuan orang ramai seperti di tepi lebuh raya, di stesen bas, kompleks membeli belah dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment

Hikmah Di sebalik Siang dan Malam

Bismillah. Alhamdulillah. Assalammualaikum wbt buat pembaca blog Loveby Aisyah yg dikasihi sekalian. Semoga semuanya dalam lindungan Al...