Menurut
Normaliza Abd Rahim (2017), blog adalah perbincangan dalam bentuk formal dan
informal. Blog merupakan satu platform untuk seseorang meluahkan idea atau
pandangan serta berkongsi tentang bisnes mahupun minatnya. Blog juga merupakan satu medium penceritaan
atas talian yang bersifat interaktif. Pembaca blog boleh memberi pandangan
mengenai sesuatu isu yang dibincangkan melalui butang komen dan penulis blog
boleh memberikan pandangan tentang komen tersebut. Wang dan Woo (2008) pula
mengatakan bahawa blog memberi peluang bagi pengguna menyusun maklumat,
menyiarkan dan berkongsi idea, mendapat maklum dan memberi komen. Pengajaran
tentang blog dalam kalangan pelajar universiti mampu memberikan semangat untuk
pelajar mengasah bakat membuat penulisan kreatif. Melalui penggunaan blog,
pelajar dapat mengarang cerita-cerita yang disukainya sekali gus memupuk tabiat
minat menulis. Secara tidak langsung, ia akan mengasah lagi bakat penulisan
kreatif dalam kalangan pelajar. Hal ini bertepatan dengan pendapat yang
diutarakan oleh Levy (2009) yang
menyatakan bahawa blog menggalakkan ekspresi diri, kreativiti, pemilikan dan
pembinaan kpmuniti melalui penulisan tidak formal. Ianya member peluang kepada penulis blog
menemui idea-idea baharu, perbendaharaan kata baharu yang boleh digunapakai
untuk meningkatkan lagi pengetahuannya. Namun, oleh kerana penulis blog
mendapat kawalan penuh keatas siaran blognya, penulis blog disarankan mengikut
etika-etika penulisan blog yang tellah ditetapkan. Penulisan blog juga mampu
meningkatkan keyakinan diri seperti yang diutarakan oleh Nadzrah Abu Bakal
et.al (2010).
Terdapat
10 ciri penulisan yang baik dalam blog
yang diutarakan oleh Normaliza Abd Rahim (2014) iaitu catchy title that bring attention to readers, interesting story that
attracts readers, include funny lines and jokes to make it more interesting,
best points that describe your writings, relate the writing with the latest
news, simple words and sentence structure, readable and understandable for the
targeted age, able to communicate with readers, moral and asthetics values in
the writing andan knowledgeable for educational writings.
Penggunaan
blog untuk tujuan pembelajaran sudah semakin meluas sejak kebelakangan ini.
Menurut Saeed et.al (2009), pelajar di sekolah mahupun universiti sudah mula
menggunakan teknologi Mereka sudah mula menginegrasikan penggunaan teknologi
dalam pembelajaran melalui pelbagai saluran komunikasi. Interaksi yang berlaku dalam blog juga dapat mendedahkan
pelajar kepada bahan rujukan yang diperlukan yang tidak boleh didapati hanya
dengan pembelajaran di dalam kelas seperti yang dikatakan oleh Campbell (2005).
Berdasarkan
kajian-kajian tentang blog yang telah dilakukan dapat disimpulkan bahawa, lebih
ramai pelajar perempuan menggunakan blog berbanding dengan pelajar lelaki. .
Terdapat tiga cirri dalam catatan blog
perempuan seperti yang dikemukakan oleh Lakoffs (1975) iaitu lexical hedges, tag questions, intensifiers dan
avoidance of taboo language.
No comments:
Post a Comment