Monday, September 30, 2019

BBM3410Satu2019: SUATU KETIKA

Suatu ketika dahulu, segalanya indah walaupun dihimpit dengan pelbagai ujian yang melanda. Suatu ketika dulu, masih terasa eratnya kasih sayang antara keluarga. Masa demi masa berlalu, yang dikasihi dan disayangi telahpun meningkat usianya. Hari berganti hari, detik berganti detik. Kulit lembut yang dulunya membelai badanku kini kian berkeriput. Tangan yang dulu selalu mengangkat dan mendukungku kini telahpun lemah. Sungguh, aku amat sedih! 

Cerita ini tentang sebuah keluarga yang tinggal di bandar kecil. Keluarga ini dikurniakan 4 orang anak. 3 lelaki dan seorang sahaja anak perempuan. Yang sulung namanya Aisyah, yang kedua namanya Annuar, yang ketiga namanya Nazif dan yang bongsu namanya Syafiq. Akulah Si Sulung itu. Imbas kembali suatu ketika dahulu, sewaktu aku masih kecil. Setiap petang, selepas bapaku pulang dari kerja menaiki motosikal, ibu,aku dan adik-adik sudahpun bersiap mahu keluar beriadah di taman permainan. Bapaku akan membawa kami semua menaiki motor dan kami pergi ke taman permainan yang berbeza setiap hari. Aku berasa sangat bahagia. Selain dari taman permainan, bapaku juga akan membawa ibu, aku dan adik-adik pergi ke kolam memancing ikan. Bapa dan ibuku sangat suka memancing ikan manakala aku dan adik-adikku akan duduk di pondok bermain-main dan makan jajan. Aku juga pernah dibawa ke suatu tempat yang sangat cantik yang aku panggil Padang Pasir. Padang Pasir ini sebenarnya merupakan satu pantai kecil yang terketak jauh di pedalaman. Apabila air naik, ibu, aku dan adik-adik akan bermandi manda di situ. Sebelah padang pasir, terdapat pokok bakau. Bapaku juga pernah mengajak ibu, aku dan adik-adik mencari suiput sedut yang bersembunyi di dalam lumpur. Aku berasa sangat gembira!

Setelah memasuki alam persekolahan tadika, bapaku akan menghantarku ke sekolah setiap pagi. Sebelum sampai ke sekolah, bapaku akan singgah ke kedai runcit dan membelikanku sekotak air milo dan biskut Tiger untuk dimakan sebelum masuk ke kelas. Setelah tamat sesi persekolahan, bapaku akan mengambilku pulang dari sekolah dan akan singgah di kedai yang sama untuk membeli pensel warna, buku tulis dan sebuah buku cerita. Sesampainya di rumah, setelah bersiap siap, ibuku akan menulis perkataan-perkataan di atas garisan buku tadi dan aku akan menyambungnya hingga habis muka surat. Pada waktu petang pula, ibuku akan mengajar aku membaca buku cerita sehingga aku pandai bercerita di khalayak ramai. Pada waktu malam pula, bapaku akan melukis gambar gambar pemandangan dan menyuruh aku mewarna gambar tersebut. Dari situ, aku sudah pandai mewarna dengan cantik sekali. 

Aku sangat rindu waktu kecil dahulu. Kini ibu bapaku sudahpun tua, tenaganya sudah mulai lemah. Semoga aku dapat menjadi seorang anak yang baik. amin!                           

No comments:

Post a Comment

Hikmah Di sebalik Siang dan Malam

Bismillah. Alhamdulillah. Assalammualaikum wbt buat pembaca blog Loveby Aisyah yg dikasihi sekalian. Semoga semuanya dalam lindungan Al...